Membentuk landskap digital di Iskandar Puteri

Membentuk landskap digital di Iskandar Puteri

LEBIH RM2.5 juta akan dilaburkan untuk membangunkan dan mengendalikan Common Ground Iskandar Space (CGIS) pertama di Iskandar Puteri, Johor Baru.

CGIS, yang menjurus ke arah membina komuniti “digitech”, menyediakan landasan untuk syarikat permulaan digital serta perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di pinggir bandar Medini.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Iskandar Investment Bhd (IIB) Datuk Khairil Anwar Ahmad berkata projek itu adalah kerjasama antara IIB Ventures Sdn Bhd dan Common Ground Works Sdn Bhd.

“CGIS, yang dijadualkan dibuka pada Januari 2022, akan menjadi ruang kerja bersama pertama di Johor yang dikendalikan oleh Common Ground,” katanya dalam satu kenyataan.

Khairil menjelaskan bahawa inisiatif terbaharu ini merupakan satu lagi peristiwa penting bagi IIB untuk membangunkan dan melaksanakan ekosistem teknologi berasaskan IR4.0 bagi menyokong Wawasan 2030 Johor dan aspirasi digital, serta “Rancangan Tindakan Digital Saya”.

“Medini Iskandar telah dikenal pasti sebagai Hab Digital Johor, memandangkan Medini kini bersedia dengan infrastruktur komprehensif sebagai hab inovasi.

“Kami berbesar hati untuk bekerjasama dengan Common Ground untuk membantu kami membangunkan, mengurus dan menyusun CGIS bagi mengukuhkan matlamat kami untuk membentuk landskap digital Iskandar Malaysia,” tambahnya.

Khairil berkata IIB dan kumpulan syarikatnya akan terus melabur dan membina ekosistem komersial yang akan memberi manfaat kepada semua pihak daripada syarikat permulaan kepada syarikat besar, serta pihak berkuasa tempatan, melalui inisiatif Iskandar Next (Pengalaman Ekonomi Baru dan Bakat Iskandar).

Beliau berkata CGIS juga akan menyediakan peluang rangkaian.

“Lebih 100 perniagaan dan acara sosial akan dipilih susun di CGIS dalam tempoh 12 bulan akan datang.

“Semua syarikat permulaan dan PKS Johor juga digalakkan untuk menjadi sebahagian daripada program ini,” katanya.

Sejak dilancarkan pada 2017, Common Ground milik Malaysia telah menjadi jenama kerja sama terkemuka di rantau ini.

Dengan penambahan CGIS, akan terdapat 14 tempat di seluruh negara, dan Common Ground juga mempunyai kehadiran di Thailand dan Filipina.

- Berita Kini